Type to search

Muškaření v chladném ránu

Dravci Honza doporučuje Od vody Ostatní

Po několikadenní rybářské pauze byl přede mnou konečně den volna a tak jsem se hned v ranních hodinách ještě s mým věrným rybářským kolegou a učitelem Jiřím Čiberou rozhodl udělat si výpravu na oblíbenou řeku Blanici. Ačkoli jsme si naivně mysleli, že jsme dokonale připraveni k lovu, nebudu zastírat, že nás překvapilo velmi chladné a sychravé počasí. Nedá se nic dělat, nebude to poprvé, kdy nám bude u vody trochu zima. Hned po příchodu k vodě jsme probrali taktiku lovu. Dnes volíme malé mušky typu orange tag, red tag, blešivec a další…

Na co chytáme?

Mušky – vlastní výroba, Ice Fish a další

Vstupujeme tedy do chladné vody. Již po chvíli začínám mít ledové palce u nohou, ale to holt k muškařině někdy patří. Naštěstí se hned po chvíli dočkáváme prvních záběrů a na zimu tak rychle zapomínáme.
Cílovou rybou je lipan a toho také nyní vytahuji z vody. A nezůstává u jednoho. Po chvíli přichází druhý, třetí… Během necelých 50 minut chytáme 8 lipanů o velikosti mezi 30 a 35 cm. Jiří opět ukázal své zkušenosti a chytil trofejní 37 cm dlouhý kousek. Stejně jako všichni ostatní i tento byl po vyháčkování puštěn zpět do řeky.

Pokračujeme v lovu proti proudu řeky. Záběry přicházejí nadále, i když nyní už v trochu delších intervalech. Dočkáme se ale záběrů i od jiných druhů ryb, jako je třeba pstruh potoční, jelec tloušť, jelec proudník nebo okoun. Postupně je lov čím dál obtížnější a setkáváme se na rybách i se stopami po napadení predátory. Hlavním vetřelcem je zde vydra společně s volavkou. Volavek je v poslední době hodně a jejich napadání ryb je nepříjemné v tom, že celou rybu nesežerou (jako třeba vydra nebo kormorán), ale pouze si „vyklovnou“ kus masa a ryba pak pomalu umírá. Není to zrovna příjemný pohled, na krvavé šrámy na rybách, ale takový je život a koloběh přírody.

I přes přítomnost predátorů jsme se na našich oblíbených místech dočkali několika moc pěkných záběrů. Opět se objevují lipani a při chuti jsou tu také pstruzi. Z nástrah měly největší úspěch tzv. vybíječi a dále jak malé tak velké mouchy z CDC peříček se stříbrnou hlavičkou. Větší pstruhy (ke 30 cm) naopak více zajímaly nymfy.

Vracíme se zpátky a prochytáváme postupně místa, kde jsme ráno naši výpravu začínali. Pár ryb se tu ještě podařilo k záběru přesvědčit. Za zhruba 3,5 hodiny jsme chytili dohromady 35 ryb. Z toho bylo 22 lipanů, 8 pstruhů a zbytek bílá ryba. Výprava se vyvedla, strávili jsme krásné ráno na mimopstruhovém revíru a i přes panující zimu si chytání užili. Snad se takový den zase brzy povede.